Hva er performance marketing? Øk bedriftens ROI med målbare strategier

Performance marketing er en form for markedsføring som er drevet av målbare resultater, hvor aktivitetene kan justeres basert på oppnådde resultater. Disse resultatene kan inkludere visninger, klikk, leads eller salg. På norsk er det også kjent som resultatbasert markedsføring eller datadrevet markedsføring. Dette gjør det til et kraftfullt verktøy for bedrifter som ønsker å maksimere sin ROI (Return on Investment).

Hva skiller performance marketing fra tradisjonell markedsføring?

I motsetning til tradisjonell markedsføring, hvor man betaler for en fast annonseplassering uten garantier for effekt, fokuserer performance marketing på dynamisk optimalisering i digitale kanaler.Dette gir bedrifter en dynamisk tilnærming hvor de kan optimalisere kampanjene sine i sanntid og sikre at markedsføringsbudsjettene brukes så effektivt som mulig.

Hvilke kanaler brukes i performance marketing?

Noen eksempler på vanlige performance marketing-kanaler er blant annet:

Sosiale Medier

Plattformer som Facebook, LinkedIn, Instagram, og TikTok gir bedrifter mulighet til å målrette annonser mot spesifikke demografiske grupper basert på interesser og adferd. Sosiale medier er også ideelle for å bygge direkte relasjoner med kundene.

Søkemotormarkedsføring (SEM)

SEM er et paraplybegrep som blir brukt om det å generere relevant trafikk inn på nettstedet, fra søkemotorer som Google eller Bing. Her skiller man betalt søk fra SEO.

Betalt søk involverer bruk av annonser, der annonsører byr på spesifikke søkeord for å få sine annonser vist øverst i søkeresultatene. SEO derimot, dreier seg om å optimalisere nettsider for å rangere godt i de organiske søkeresultatene.

Betalte resultater (rød) vs. organiske resultater (grønn)

E-postmarkedsføring

E-postmarkedsføring er en kostnadseffektiv måte å nå ut til både eksisterende kunder og potensielle leads. E-postmarkedsføring gir mulighet for personlig kommunikasjon med målgruppen, og man kan segmentere e-postlistene for å sende tilpassede mailer. Dette kan blant annet være å sende  ut nyhetsbrev, produktanbefalinger, kampanjetilbud og mer.

Hvordan fungerer performance marketing?

Annonsører legger ut annonsene sine på en gitt kanal, og betaler deretter basert på hvordan den annonsen gir resultater. Det er noen forskjellige måter å betale på:

  • CPM (Cost per Mille): Betaling per tusen visninger. Vanlig i bannerannonsering.
  • CPC (Cost per Click): Betaling per klikk. Brukes ofte i Google Ads.
  • CPL (Cost per Lead): Betaling for hvert generert lead. Krever en god forståelse av verdien av en kunde.
  • CPA (Cost per Action): Betaling for spesifikke handlinger, som salg. Dette er vanlig i affiliate-markedsføring.

Disse ulike prismodellene gir bedrifter fleksibilitet i hvordan de allokerer sine markedsføringsbudsjett basert på løpende resultater​.

Hvorfor velge performance marketing?

Datadrevet metodikk

Performance marketing handler om å spore og analysere data for å ta informerte beslutninger. Bedrifter kan måle alt fra antallet besøkende på nettstedet til inntektene som blir generert. Dette gir en tydelig oversikt over hvilke strategier som fungerer best.

Eksempel på rapport som viser data fra nettsted og Google Ads

Kostnadseffektiv markedsføring

Med performance marketing betaler du kun for de faktiske resultatene, som klikk eller salg. Dette gir bedre kontroll over markedsføringsbudsjettet og muligheten til å justere utgifter basert på kampanjenes suksess.

En kunde som har tjent 5,37 krone for hver krone de har brukt på annonsering i Google Ads

Raskere vekst

Bedrifter som bruker performance marketing kan raskt skalere sine aktiviteter basert på resultater. Ved å kontinuerlig teste nye strategier og tilpasse seg endringer, kan man reagere raskt på markedstrender og sikre vekst.

Kontinuerlig optimalisering

En sentral del av performance marketing er løpende testing og optimalisering. Dette kan inkludere:

  • A/B-testing av annonser: Testing av forskjellige annonsevarianter for å finne den som gir best resultater.
  • A/B-testing av publikum: Eksperimenter med ulike målgrupper for å se hvem som responderer best.
  • A/B-testing av nettsider: Testing av ulike versjoner av nettsider for å se hvilken som gir høyest konverteringsrate.

Noen performance marketing caser fra Stories Media

Akademiet: Google er en viktig kanal for å finne informasjon når videregående elever og privatister trenger hjelp med å finne hvilken studievalg som er riktig for dem. Med en god Google-strategi, økte Akademiet trafikken med 70% fra personer som søkte etter mer informasjon og doblet antall nye besøkende til nettsiden.

Spond: Med bruk av Facebook, søkemotormarkedsføring, SEO, analyse og kontinuerlig møter om videre vekst for plattformene hadde Spond 750.000 brukere i 2020, fikk en markedsverdi på 250 millioner kroner og ble lansert i 5 markeder.

Et performance byrå som Stories Media har spisskompetanse på performance marketing, men hjelper også selskaper med hvordan de kan få vekst over tid. Å velge en god vekstpartner kan gi deg en viktig utvidelse av markedsavdelingen som kan gjøre ambisiøse mål om til en realitet.

Kan vi være en bra match?