SEO handler om å skape gode brukeropplevelser og tilføre stor verdi for de som besøker oss. Med dette i fokus, har Akademiet en plattform som engasjerer og konverterer besøkende.
For de som vil velge en videregående skole, eller ta opp fag som privatist, er dette viktige beslutninger som krever stor innhenting av informasjon. For Akademiet er det viktig å tilgjengeliggjøre innhold som besvarer spørsmålene potensielle elever og privatister har, samt hjelpe hver enkelt med å finne ut om Akademiet kan være det rette valget.
Google søk er en viktig kilde for å besvare spørsmål til brukerne og Akademiet har ønsket å lage en strategi for å få det meste ut av plattformen.
Akademiet er Norges største private videregående skole med over 8.500 elever fordelt på 12 videregående skoler, 9 privatistskoler, nettstudier, barneskole og ungdomsskoler. Akademiet har som mål å være en av Norges beste og mest fremtidsrettede skoler med fokus på den enkelte elev.
Ved å bytte til en mer fleksibel plattform, har Akademiet rigget nettstedet for hyppigere optimalisering og dermed forbedret brukeropplevelsene. Ved å kombinere handlingskraft internt med tekniske SEO-analyser og A/B-testing, er akademiet.no under konstant utvikling, med mål om å gi brukerne den optimale brukervennligheten.
Med godt planleggingsarbeid for sidestruktur, er det klarere kategorisering av innhold, som gjør det lettere for brukerne å finne nyttig informasjon og for Google å indeksere nettstedet. Strategien for strukturering er i tråd med produksjon av smartere innhold for søkemotorene.
Det produseres innhold på bakgrunn av blant annet søkeordsanalyser, sidesøk på nettsted og annen intern data, som har tilført stor verdi både for eksisterende og potensielle nye kunder. Ved å lage en gjennomtenkt produksjonsplan, lager Akademiet innhold som svarer på det brukerne lurer på, og har en høy sannsynlighet for å engasjere i sosiale medier.
Ekskluderer vi alle personer som har landet på forsiden til akademiet.no, logget inn, eller besøkt sider knyttet til internt bruk fra Google organisk, får vi en økning i trafikk på: 70% (Kvartal 1 2019, sammenlignet med samme periode i fjor). Dette viser økt trafikk fra merkevarebyggende søk, altså tidlig i en kjøpsprosess, hvor brukerne nødvendigvis ikke har bestemt for å velge Akademiet. Dette er med på å bygge Akademiet som merkevare og nå ut til flere potensielle elever / privatister på lang sikt.
I tillegg til at det er en stor økning i antall brukere, er også kvaliteten i trafikken høyere. Bounce rate er redusert med 28 % og det er en økning i kontaktforespørsler på hele 72 %, som gir Akademiet et stort konverteringsløft fra Google-trafikken sammenlignet med samme periode i fjor.
"Med det tette samarbeidet mellom Akademiet og Stories Media, har Akademiet fått en fantastisk vekst på Google organisk. Ved å jobbe strategisk med søkemotorer og landingssider, har vi oppnådd gode resultater frem til i dag, og vi forventer at utviklingen fortsetter på Google, med det store potensiale som ligger i de nye plattformene våre."