Bruker du Google Analytics og Google Ads? Da kan du være i ferd med å miste mye data.

Her gir vi deg to steg for hvordan du unngår dette!

Hva er Google Consent Mode V2?

Fra 6. mars 2024 vil Google aktivere Consent Mode V2, som betyr strengere krav til hvordan markedsførere håndterer cookies og samtykke på de som besøker nettsider, hvis man skal bruke Googles analyse- og annonseringstjenester. Om du ikke følger retningslinjene vil du:

  1. Miste verdifull data om brukerne dine i GA4
  2. Du vil ikke kunne se hvor mange som konverterer direkte fra annonsene
  3. Som vil føre føre til mindre data å optimalisere mot i Google Ads
  4. Du vil ikke lenger kunne gjøre retargeting

Hva er løsningen?

1.Implementere en CMP eller hardkode egen cookiebanner

CMP betyr consent management platform. Den raskeste løsning er å sette opp en CMP som er verifisert via Google Tag Manager. Her kan du se hvilke CMP-er som er partnere.

Et annet alternativ er å hardkode inn endringene i din nåværende løsning.

Uansett må cookiebanneret gjøre to ting:

  • Følge alle krav som er satt av EU
  • Justere funksjonaliteten til Google-tagger basert på brukersamtykke

2.Velge basic- eller advanced tracking

Når du har satt opp cookiebanneret rett, gir Google oss 2 valg til hvordan vi vil håndtere data.

👉 Basic: Kun brukere som har gitt samtykke vil bli sporet. Man får altså ingen data på de som avslår samtykke.

👉 Advanced: Lar oss se data for både de som samtykker, men også for de som avslår samtykke.
For de som avslår samtykke vil Google sende cookieless pings som skal være i tråd med GDPR. Dette er aggregert og ikke-identifiserbar data som vil bli brukt til å modellere sporing av hendelser ved hjelp av AI. Vi får altså en todeling av dataen, der vi ser faktisk innsamlet data kombinert med modellert data ved hjelp av pings.

Ønsker du hjelp?

Har du spørsmål om denne overgangen eller trenger hjelp med implementering? Da kan du enkelt ta kontakt med oss, så hjelper vi deg.

Kan vi være en bra match?