Merkevarer, organisasjoner og institusjoner bruker sosiale medier plattformer hver eneste dag for å få kontakt med sitt publikum, fremme merkekjennskap og drive forretningsvirksomhet.

Med engasjerte følgere i de store sosiale nettverkene, kan merkevarer effektivt spre ordet om kampanjer, nye initiativer, produkter og tjenester. Det å ha 1000 Facebook-fans eller 800 Twitter-følgere er imidlertid ikke en indikator på suksess.

Det er nemlig mulig å ha tusenvis av følgere som aldri leser innleggene dine eller klikker på koblingene dine. Nøkkelen er å bygge et blomstrende online fellesskap av dine ideelle fans. De som aktivt vil engasjere seg med innholdet ditt, dele det med nettverkene sine og til slutt bli betalende kunder.

I dette innlegget skal vi se på åtte effektive måter du kan utvide dine sosiale medier på.

1. Hold konkurranser

Konkurranser kan være en fin måte å få nye mennesker til å like og følge kontoene dine, samtidig som du holder de nåværende følgerne «tilfredsstilt».

Det er verdt å eksperimentere med konkurranser i alle sosiale nettverk du er aktiv på. Noen eksempler på konkurranser i sosiale medier er:

A) Deltakerne legger igjen en kommentar eller svarer på et spørsmål

B) Beste bildetekst eller den med flest likes vinner

C) Trivia-spørsmål, riktig svar vinner

Husk å markedsfør konkurransen overalt – bruk andre sosiale medier, epostlister eller din egen nettside til å spre ordet og ikke glem at hver sosiale plattform har sine egne regler for konkurranser.

2. Inkluder bilde eller grafikk i hvert innlegg

Visualer er høyt utøvende på sosiale medier. Så husk å ta med et iøynefallende, fargerikt bilde eller grafikk i hvert innlegg. Markedsføringsstatistikk samlet av HubSpot viser at:

  • Innhold med relevante bilder gir 94% flere visninger enn innhold uten bilder.
  • Sammenlignet med andre typer innhold, er det mer sannsynlig at visuelt innhold blir delt på sosiale medier.
  • Instagram-bilder som viser ansikter får 38% flere likes enn bilder uten ansikter.

3. Del mer video

Video er den innholdstypen som gir mest engasjement på de sosiale plattformene. Så hvis du kan, lag videoinnhold for å maksimere engasjementet.

Sørg for å laste opp videoen din direkte til den utvalgte sosiale medier plattformen, i stedet for å legge ut en lenke fra et eksternt nettsted. På denne måten vil videoen din spilles automatisk når folk blar gjennom feeden. Enkelt og greit så vil den gripe mer oppmerksomhet. Samt som Facebook reduserer rekkevidden for videolenker som rettes mot YouTube.

Flere visninger kan føre til økt rekkevidde, engasjement og eksponering for merkevaren din.

4. Vær proaktiv når du lytter til og reagerer på online fellesskapet ditt

Visste du at 83 prosent av Facebook-følgerne dine, og 71 prosent av  Twitter-følgere, nå forventer et svar fra deg samme dag som de stiller deg et spørsmål i kommentarfeltet eller når de sender deg en direkte melding?

Faktisk forventer 32% av Twitter-brukerne et svar innen bare 30 minutter!

Gi dine følgere en fantastisk brukeropplevelse på sosiale ved å lytte til deres behov, og svar på deres henvendelser. Når du får samfunnet ditt til å føle seg hørt og anerkjent, er det mer sannsynlig at de blir overveldende fans, og de mest lojale sosiale medier-ambassadørene dine.

5. Endre profilbilder og forsidebilder


Profilbildene og bannerne dine er noen av de beste og mest viste elementene for sosiale profiler. Bruk disse visuelle verktøyene for å vise virkningen av arbeidet ditt, og tenk på hvordan du skal framstå attraktiv fremfor de som drar nytte av tjenestene dine.
På Facebook kan du vurdere å endre forsidebilde ditt minst en gang i måneden, og husk å skrive en flott bildetekst.

Husk å forsikre deg om at du bruker de riktige størrelsene til profilbilde og forsidebilde for hver plattform. Den optimale oppløsningen på Facebook er 360 x 360 piksler for profilbilde og 1200 x 628 for forsidebilde.

6. Gi folk en grunn til å følge deg

Gi både potensielle og nåværende følgere en god grunn til å følge deg på flere plattformer.

Skreddersy innholdet ditt for hver kanals brukere. For eksempel bør du bruke Twitter til å dele siste nytt og sanntidsvarsler, du kan bruke Facebook til å fortelle mer overbevisende, lenger historier til publikum som kan dra nytte av arbeidet ditt.

Du bør strategisk bruke hver sosiale mediekanal basert på dens styrker og demografi, og gi dermed målgruppen din en god grunn til å følge med deg i det bestemte nettverket.

Still deg selv spørsmålene: hvilken verdi gir du til følgerne? Hva tilbyr du som vil lokke dem til å følge med?

Tenk på grunnene til at folk bruker hvert nettverk, og formuler deretter en plan for å konsekvent legge ut og dele innhold som vil resonere med ditt spesifikke publikum.

7. Oppmuntre til tagging

En effektiv strategi for å engasjere dine følgere er å oppmuntre dem til å tagge andre mennesker som kan ha nytte av, eller glede seg over et spesifikt innlegg.

Hvis du legger ut et inspirerende sitat, kan du eksempelvis skrive «Tagg en venn som trenger dette i dag»; Hvis du deler en video om morsdagen, kan du oppmuntre nettsamfunnet ditt til å tagge en venn (eller bedre, venner) for å minne den om denne viktige dagen.

Ideelt sett kan disse nye menneskene som tagges bli dine nye sosiale medier-følgere.

8. Vær underholdende, og bruk humor for å engasjere

Ta notater fra FC Zenit sin Twitter-konto som ofte deler underholdende memes, bilder og tekster på Twitter-siden.

Merkevarer som viser humor klarer seg meget bra på sosiale medier – men når det er sagt, bør du alltid sørge for at innholdet du deler gir mening for akkurat ditt publikum og merkevare stemmen din.

Følg oss på Twitter: @StoriesMediaNO