Ønsker du å få en bedre forståelse av Instagram-algoritmen, og hvordan den bestemmer hvilket innhold som skal vises for hver enkelt bruker - og hvordan du kan bruke det til din egen fordel?

Du har flaks - for denne uken, som en del av Creator Week-arrangementet, gir Instagram litt ekstra innsikt i sine interne prosesser. Det første vi tar for oss er den beryktede feedalgoritmen, og hvordan den faktisk dikterer innholdsrekkevidden i appen.

Som forklart av Instagram:

"Vi ønsker å gjøre en bedre jobb med å forklare hvordan Instagram fungerer. Det er mange misforståelser der ute, og vi erkjenner at vi kan gjøre mer for å hjelpe folk til å forstå hva vi gjør. I dag deler vi den første i en serie av innlegg som vil kaste mer lys over hvordan Instagrams teknologi fungerer og hvordan den påvirker opplevelsene folk har på tvers av appen."

Innlegget dekker en rekke nøkkelelementer som kan bidra til å lette mer forståelse, og forbedre planleggingen din i appen. Her er en titt på de viktigste punktene.


Det er ikke bare én, altomfattende algoritme

Instagram bemerker først at prosessene ikke er definert av én enkelt algoritme, så ideen om 'algoritmen' som sådan er litt feil.

"Instagram har ikke en algoritme som fører tilsyn med hva folk ser og ikke ser på appen. Vi bruker en rekke algoritmer, klassifiserere og prosesser, hver med sitt eget formål. Vi ønsker å få mest mulig ut av tiden din, og vi tror at bruk av teknologi for å tilpasse opplevelsen din er den beste måten å gjøre det på. "

Instagram forklarer at den, i likhet med Facebook, implementerte en algoritme fordi strømmen av innhold ble for mye for hver bruker å navigere.

"I 2016 manglet brukere 70% av alle innleggene sine i Feeden, inkludert nesten halvparten av innleggene fra deres nære forbindelser. Så vi utviklet og introduserte en Feed som rangerte innlegg basert på hva du bryr deg mest om."

Derfor er fokuset for feed- og stories-algoritmene generelt basert på venner, mens Explore og Reels fokuserer på å avdekke mer relevante emner basert på trender, interesser osv.


Nøkkelsignaler

Instagram sier at alle algoritmene bruker nøkkelsignaler, men disse signalene varierer avhengig av hvert element.

Instagram bemerker at det er "tusenvis" av signaler som systemene kan trekke informasjon fra, men for det meste er hovedindikatorene på tvers av Feed and Stories, i rekkefølge etter betydning:


  • Informasjon om innlegget - Dette er signaler både om hvor populært et innlegg er - tenk hvor mange som har likt det - samt mer konkret informasjon om selve innholdet, som når det ble lagt ut, hvor lenge en video varer, og hvilken lokasjon, om benyttet, var knyttet til posten.


  • Informasjon om personen som postet - Dette hjelper oss å få en følelse av hvor interessant personen kan være for deg, og inkluderer signaler som hvor mange ganger folk har kommunisert med denne personen de siste ukene.


  • Aktiviteten din - Dette hjelper oss å forstå hva du kan være interessert i, og inkluderer signaler som hvor mange innlegg du har likt.


  • Din historie om å interagere med noen - Dette gir oss en følelse av hvor interessert du generelt er i å se innlegg fra en bestemt person. Et eksempel er om dere kommenterer hverandres innlegg eller ikke.


Dette er de generelle algoritmeidentifikatorene, som ligner på Facebooks nyhetsfeed, med nøkkelelementene av hvilke typer innlegg du engasjerer deg med samt forholdet ditt til den som poster.

Om du ofte engasjerer deg med video, vil du se mer video. Dersom innlegget får mye engasjement, er det mer sannsynlig at du ser det og om du trykker på «liker» på et bestemt innlegg, er dette en sterk indikator på interesse etc.

Verdt å merke seg her at disse elementene gjelder både for feeden og stories, så dersom du ønsker å maksimere rekkevidden på disse overflatene, er dette nøkkelelementene du må fokusere på.

I tillegg til dette bemerker Instagram at feedrangeringen også vil være basert på hver bruker sin engasjementshistorikk:

"I Feed er det fem interaksjoner vi ser nærmere på. Disse er hvor sannsynlig det er at ser på et innlegg i flere sekunder, kommenterer det, liker det, lagrer det og trykker på profilbildet. Jo mer sannsynlig det er at du utgjør en handling, og jo tyngre vi veier den handlingen, jo høyere opp vil du se innlegget. "

Når alt kommer til alt handler det om å stimulere til handling - hvordan kan du maksimere innholdet ditt for å få mer av denne type respons? Dette vil bidra til at flere av innleggene dine får prioritet for hver bruker.


Rangering Utforsk

Instagram sin utforsk-fane er litt annerledes. Denne algoritmen fokuserer på å vise deg annet innhold du kan finne interessant, basert på hvem du følger samt din engasjementshistorikk.

"For å finne bilder og videoer du kan være interessert i, ser vi på signaler som hvilke innlegg du tidligere har likt, kommentert og lagret. La oss si at du nylig har likt en rekke bilder fra San Franciscos dumpling chef Cathay Bi. Vi ser da på hvem som liker Cathays bilder, og deretter hvilke andre kontoer disse menneskene er interessert i. Kanskje folk som liker Cathay også er med på SF dim sum spot Dragon Beaux. Neste gang du da åpner Explore, kan vi vise deg et bilde eller en video fra Dragon Beaux. I praksis betyr dette at hvis du er interessert i dumplings, kan du se innlegg om relaterte emner, som gyoza og dim sum, uten at vi nødvendigvis forstår hva hvert innlegg handler om."

Så idéen her er at algoritmen vil se på å vise frem innhold til relaterte grupper av mennesker basert på klynger - om du regelmessig engasjerer deg med en profil som deler fiskeinnhold, er det sannsynlig at andre mennesker som engasjerer seg med det samme innholdet også ser ut på andre fiskekontoer, som du kanskje også er interessert i.

Dette er hvor hashtags kan bidra til å forbedre oppdagelsen ved å vise kontoen din til personer som søker etter bestemte emner. Om de deretter engasjerer seg med innleggene dine, øker sjansene dine for å bli vist til forbindelsene deres, og slik fortsetter det.

I likhet med Feed and Stories, rangerer Instagram Explore-listen basert på hvor stor sannsynlighet det er for at hver bruker vil engasjere seg med hver post

"Når vi har funnet en gruppe bilder og videoer som du kanskje er interessert i, rangerer vi de etter hvor interesserte vi tror du er i hver enkelt post, omtrent som hvordan vi rangerer Feed and Stories. Den beste måten å gjette hvor interessert du er er i noe, er å forutsi hvor sannsynlig det er at du utfører en handling med innlegget. De viktigste handlingene vi forutsier i Utforsk inkluderer likes, lagringer og delinger. "

Lagringer har blitt en viktigere betraktning den siste tiden, med noen som bemerker at Lagringer har større vekt i algoritmefordeling, noe som kan eller ikke kan være korrekt. Men det er absolutt et element som Instagram nå spesifikt bemerker, så det er derfor verdt å vurdere hvordan du kan stimulere lagring av innleggene dine, da dette kan spille en rolle i å forbedre Explore-eksponeringen.


Rangering av Reels

Instagrams nyeste algoritmedefinerte element er Reels. Her er algoritmen "spesielt fokusert på hva som kan underholde deg."

"Vi har spørreundersøker hvor vi spør personer om de synes en bestemt reel er underholdende eller morsom, og lærer av disse tilbakemeldingene for å bli bedre til å finne ut hva som vil underholde folk, med et blikk mot mindre skapere. De viktigste spådommene vi gir er hvor sannsynlig du er å se ferdig i en hel reel, like den, si at den var underholdende eller morsom, samt gå til reelsiden (hvor du kanskje blir inspirert til å lage din egen reel.) "

TikTok har nesten perfeksjonert den mest engasjerende versjonen av den korte videoalgoritmen, hvor systemet tar inn helt nøyaktige signaler for å vise deg en konstant strøm av innhold som du ikke kan unngå å fortsette å rulle gjennom, basert på trender, personer, innholdet i hvert klipp osv.

For Reels sier Instagram at dette er de fire viktigste fokus-elementene i algoritmen:

1. Aktiviteten din - Vi ser reels som du nylig har likt, kommentert og engasjert deg med. Disse elementene hjelper oss med å forstå hvilket innhold som kan være relevant for deg.

2. Historien din om å samhandle med personen som postet - Som i Explore, er det sannsynlig at videoen er laget av noen du aldri har hørt om, men dersom du har kommunisert med de tidligere gir dette oss en følelse av hvor interessert du kan være i det de har delt.

3. Informasjon om reelen - Dette er signaler om innholdet i videoen, for eksempel lydspor, videoforståelse basert på piksler og hele bilder, samt popularitet.

4. Informasjon om personen som postet - Vi anser popularitet som en viktig faktor for å finne engasjerende innhold fra et bredt utvalg av personer, samt gi alle sjansen til å finne sitt publikum.

Innhold og Instagram-brukeren sin popularitet er generelt en større faktor for Reels, samtidig som det også er verdt å merke seg at Instagram vil begrense rekkevidden til Reels som inkluderer et TikTok vannmerke eller lignende.

Dette er noen nyttige tips om hvordan Instagrams forskjellige algoritmer fungerer, og hva de fokuserer på for å vise ulikt innhold til ulike brukere - samt hva hver bruker bør fokusere på for å forbedre sin rekkevidde. I hovedsak kommer det ned til publikumsforståelse - fokusere på hva som fungerer, og droppe det som folk ikke responderer på. På denne måten vil man kunne maksimere disse nøkkelelementene og øke engasjementet, først med dine følgere, deretter med et bredere publikum.