Ønsker du at flere ser Instagram postene dine? Vi har oppsummert tingene du må fokusere på for få bedre synlighet i Instagram feed, Reels og Stories.

På Creator Week-arrangementet sitt i 2021, delte Instagram det første innlegget (i en serie av innlegg) med fokus på å kaste mer lys over hvordan Instagrams teknologi fungerer og hvordan den påvirker opplevelsene folk har på tvers av appen.

I mai 2023, har Instagram-sjef Adam Mosseri publisert en ny oppdatert oversikt over Instagrams rangeringsalgoritmer.

Innlegget dekker en rekke spesifikke elementer som kan bidra til å forstå mer av hvordan algoritmene fungerer, med fokus på formatene: Feed, Reels og Stories.



Det er ikke bare én, altomfattende algoritme

I 2021 bemerket Instagram at prosessene ikke er definert av én enkelt algoritme, så ideen om 'algoritmen' som sådan er litt feil.

Dette gjentar også Mosseri i sitt 2023-innlegg:

«Instagram har ikke en enkelt algoritme som overvåker hva folk gjør og ikke ser på appen. Hver del av appen – Feed, Stories, Explore, Reels, Search og mer – bruker sin egen algoritme skreddersydd for hvordan folk bruker den (…) Vi rangerer derfor ting forskjellig i hvert av  appens formater, og har lagt til funksjoner (…) slik at du kan tilpasse opplevelsen din ytterligere.»

Instagram forklarer at den, i likhet med Facebook, implementerte en algoritme fordi strømmen av innhold ble for mye for hver bruker å navigere.

«I 2016 manglet brukere 70% av alle innleggene sine i Feeden, inkludert nesten halvparten av innleggene fra deres nære forbindelser. Så vi utviklet og introduserte en Feed som rangerte innlegg basert på hva du bryr deg mest om.»

Derfor er fokuset for Feed- og Stories-algoritmene generelt basert på venner, mens Explore og Reels fokuserer på å avdekke mer relevante emner basert på trender, interesser osv.


Rangering av Feed

Feeden vil ha en blanding av innhold fra kontoene du følger, anbefalt innhold fra kontoer vi tror du vil like og annonser. Her er det også en blanding av videoer, bilder og karuseller.

Instagram fastslår hva en bruker kan være interessert i basert på en rekke faktorer, inkludert hva og hvem de har fulgt, likt eller nylig engasjert seg med. Deretter bruker de denne informasjonen, sammen med hvilket format de foretrekker (f.eks. om en bruker engasjerer seg mest med bilder, blir de vist flere bilder enn videoer), og dette kaller Instagram for “signaler”.

Instagram bemerker at det er "tusenvis" av signaler som systemene kan trekke informasjon fra, men for det meste er hovedindikatorene på tvers av Feed and Stories, i rekkefølge etter betydning:

  • Informasjon om innlegget Dette er signaler både om hvor populært et innlegg er - tenk hvor mange som har likt det - samt mer konkret informasjon om selve innholdet, som når det ble lagt ut, hvor lenge en video varer, og hvilken lokasjon, om benyttet, var knyttet til posten.

  • Informasjon om personen som postet Dette hjelper oss å få en følelse av hvor interessant personen kan være for deg, og inkluderer signaler som hvor mange ganger folk har kommunisert med denne personen de siste ukene.

  • Aktiviteten din - Dette hjelper oss å forstå hva du kan være interessert i, og inkluderer signaler som hvor mange innlegg du har likt.

  • Din historie om å interagere med noen - Dette gir oss en følelse av hvor interessert du generelt er i å se innlegg fra en bestemt person. Et eksempel er om dere kommenterer hverandres innlegg eller ikke.

I tillegg til dette bemerker Instagram at feedrangeringen også vil være basert på hver bruker sin engasjementshistorikk:

«I Feed er det fem interaksjoner vi ser nærmere på. Disse er hvor sannsynlig det er at ser på et innlegg i flere sekunder, kommenterer det, liker det, lagrer det og trykker på profilbildet. Jo mer sannsynlig det er at du utgjør en handling, og jo tyngre vi veier den handlingen, jo høyere opp vil du se innlegget.»

Når alt kommer til alt handler det om å stimulere til handling - hvordan kan du maksimere innholdet ditt for å få mer av denne type respons? Dette vil bidra til at flere av innleggene dine får prioritet for hver bruker.

Rangering av Stories

I likhet med Feed, begynner Instagram med å definere alle potensielle Stories – unntatt annonser – som deles av kontoer du følger, og fjerner alle Stories som bryter retningslinjene.

De ser deretter på en rekke “signaler” som:

  1. Visningshistorikk Dette ser på hvor ofte du ser historiene til en konto, slik at Instagram kan prioritere Stories fra kontoer som de tror du ikke vil gå glipp av.
  2. Engasjementshistorie Dette ser på hvor ofte du engasjerer deg i en konto sin Stories, for eksempel å sende en like eller en DM.
  3. Forhold til konto Dette ser på forholdet ditt til den som publiserte Storyen, generelt og hvor sannsynlig det er at du blir koblet som venner eller familie.

Basert på disse signalene spår Instagram hvor sannsynlig det er at du trykker på en Story, svarer på en Story eller går videre til neste Story. Dette avgjør hvilke Stories som vises først.

Rangering av Reels

Reels er designet for å hjelpe deg med å oppdage nye ting, med vekt på underholdning. På samme måte som i Utforsk, er det meste av det du ser fra kontoer du ikke følger. Så Instagram går dermed gjennom prosess hvor de først henter Reels de tror du vil like, og deretter viser deg videoer basert på hvor interessante de tror de er for deg.

TikTok har nesten perfeksjonert den mest engasjerende versjonen av den korte videoalgoritmen, hvor systemet tar inn helt nøyaktige signaler for å vise deg en konstant strøm av innhold som du ikke kan unngå å fortsette å rulle gjennom, basert på trender, personer, innholdet i hvert klipp osv.

Tre faktorer for å få flere visninger på Reels:

  1. Om du ser hele videoen
  2. Om du sender den til andre
  3. Om du går til sounden

«Vi har spørreundersøker hvor vi spør personer om de synes en bestemt reel er underholdende eller morsom, og lærer av disse tilbakemeldingene for å bli bedre til å finne ut hva som vil underholde folk, med et blikk mot mindre skapere. De viktigste spådommene vi gir er hvor sannsynlig du er å se ferdig i en hel reel, like den, si at den var underholdende eller morsom, samt gå til reelsiden (hvor du kanskje blir inspirert til å lage din egen reel.)»

For Reels sier også Instagram at dette er de fire viktigste fokus-elementene i algoritmen:

  • Aktiviteten din - Instagram ser på Reels som du nylig har likt, kommentert og engasjert deg med. Disse elementene hjelper de med å forstå hvilket innhold som kan være relevant for deg.

  • Historien din om å samhandle med personen som postet - Som i Utforsk, er det sannsynlig at videoen er laget av noen du aldri har hørt om, men dersom du har kommunisert med de tidligere gir dette Instagram en anelse av hvor interessert du kan være i det de har delt.

  • Informasjon om reelen - Dette er signaler om innholdet i videoen, for eksempel lydspor, videoforståelse basert på piksler og hele bilder, samt popularitet.

  • Informasjon om personen som postet - Instagram anser popularitet som en viktig faktor for å finne engasjerende innhold fra et bredt utvalg av personer, samt gi alle sjansen til å finne sitt publikum.

Mosseri bemerker også at Reels, som er vannmerket eller fanget i lav oppløsning, vil få mindre rekkevidde. Reels som kjører uten lyd, inneholder grenser, eller for det meste er tekst, vil også bli nedprioritert.

Rangering av Utforsk

Instagram sin utforsk-fane er litt annerledes. Denne algoritmen fokuserer på å vise deg annet innhold du kan finne interessant, basert på hvem du følger samt din engasjementshistorikk.

Idéen her er at algoritmen vil vise frem innhold til relaterte grupper av mennesker basert på klynger - om du regelmessig engasjerer deg med en profil som deler reiseinnhold, er det sannsynlig at andre mennesker som engasjerer seg med det samme innholdet også ser på andre reisekontoer, som du kanskje kan være interessert i.

Her kan hashtags bidra til å forbedre oppdagelsen ved å vise kontoen din til personer som søker etter bestemte emner. Om de deretter engasjerer seg med innleggene dine, øker sjansene for at din konto blir vist til forbindelsene deres, og slik fortsetter det.

«Når vi har funnet en gruppe bilder og videoer som du kanskje er interessert i, rangerer vi de etter hvor interesserte vi tror du er i hver enkelt post, omtrent som hvordan vi rangerer Feed and Stories. Den beste måten å gjette hvor interessert du er er i noe, er å forutsi hvor sannsynlig det er at du utfører en handling med innlegget. De viktigste handlingene vi forutsier i Utforsk inkluderer likes, lagringer og delinger.»

Om en konto legger ut innhold som er i strid med plattformens anbefalinger (Recommendation Guidelines) eller retningslinjer (Community Guidelines), vil ikke  innleggene deres være kvalifisert for å bli anbefalt videre. Kontostatus (Account Status) er den beste måten å sjekke om kontoen din og innholdet ditt er kvalifisert for å bli anbefalt på Instagram.

Dette er noen nyttige tips om hvordan Instagrams forskjellige algoritmer fungerer, og hva de fokuserer på for å vise ulikt innhold til ulike brukere - samt hva hver bruker bør fokusere på for å forbedre sin rekkevidde. I hovedsak kommer det ned til publikumsforståelse - fokusere på hva som fungerer, og droppe det som folk ikke responderer på. På denne måten vil man kunne maksimere disse nøkkelelementene og øke engasjementet, først med dine følgere, deretter med et bredere publikum.


Kan vi være en bra match?