For å ta Instagram til merkevaren- eller personprofilen din til et nytt nivå, må vi jobbe med hvordan algoritmene til Instagram fungerer og bruke de til vår fordel. Etter å ha jobbet med internasjonale merkevarer på sosiale medier, har vi toppliste med grep du kan gjøre for å nå over 100 000 følgere på Instagram. Her er det du må gjøre for å få Instagram sine rangeringer i ditt favør.

1. Poste innhold folk liker og engasjerer seg med

Den viktigste faktoren for at Instagram skal vise posten din til nye brukere er engasjement. Interaksjoner er som bensin til en bil for Instagram og det forteller plattformen om hvor vellykket posten din er. Feeden bruker nemlig engasjement som et parameter til å bestemme hvor høyt opp posten din skal vises, ettersom Instagram vil vise de beste postene for brukerne sine til enhver tid. Økt synlighet, gir flere sidevisninger på profilen din, som igjen resulterer i flere følgere.

Så hvordan poster vi innhold som engasjerer? Svaret er research. Alle svarene vi trenger ligger nemlig tilgjengelig på andres profiler. Se på hvilke innlegg som store influencere, eller personer i samme nisje som deg poster. For det første vil det gi deg over tid en følelse av hvilken type tekst og bilde som kommer til å fungere bra, men vi kan også kopiere teknikkene de bruker til din egen profil. For eksempel er det bilder fra en fjelltopp som fungerer best for de andre, da kan vi gjøre det samme selv og post det på vår egen profil.

Dette er noen av tingene vi kan analysere fra andre sine kanaler for å poste innlegg som gir mer engasjement:

  • Tekst
  • Bilde
  • Hashtags
  • Når posten ble lagt ut
  • Hva folk kommenterer på posten (hvilket type engasjement er det)

2. En profil som folk liker

Etter vi har har lagt ned mye arbeid i å forstå hva som fungerer for andre som poster det samme som oss, og vi poster innhold som har potensiale til å engasjere mange. Må vi gjøre Instagram-profilen til en kanal folk vil følge. Det viktigste for å lykkes er for det første at vi må vite hvem publikummet vårt er, og snakke deres språk. Det gjør vi ved å poste konsistent innenfor det tema vi har valgt for profilen vår. For eksempel selger vi klokker, skal alle bildene vi poster være direkte relatert til produktet vi selger og ha klokkene tydelig med i postene. Det gir potensielle nye følgere et raskt overblikk over hva denne profilen handler om, og hva de kan forvente seg av innhold i fremtiden.

Ha også fokus på å holde profilen så “clean” som mulig ved å planlegge godt hvordan postene du legger ut henger sammen. Se for deg at når noen åpner profilen din i Instagram appen vil de se de de seks øverste postene dine, og disse skal være nok til å få personer til å følge profilen.

3. Hvor ofte vi poster

Vi får ofte spørsmål om hvor ofte det bør postes på Instagram. Svaret på det er minimum èn gang om dagen, optimalt så ofte som mulig. Algoritmene til Instagram belønner profiler som har et høyt engasjement med mer synlighet. Poster vi oftere er også sannsynligheten for å dele en post som går “viralt” større, noe som gir flere visninger på profilen vår og flere følgere.

4. Velg riktig hashtags

Den største feilen mange som ønsker å lykkes på Instagram gjør, er å bruke feil hashtags. En hashtag fungerer som et søkeord i Google, og synligheten bestemmes av hvor mange som prøver å rangere seg selv på den samme hashtaggen. Så hva bestemmer hvilke poster som dukker opp først på disse søkene? Du gjettet riktig. Engasjement, altså likerklikk og kommentarer. Ikke bare må vi ha mange likerklikk og kommentarer for å rangere på lukrative hastags, men vi må også få de innen første timen etter innlegget er postet. Det er tidsrommet Instagram bruker på å teste posten din i nettverket sitt, for å se om den har potensiale til å bli likt av flere.

Med andre ord, hvis vi har 1000 følgere på kanalen din og vi legger inn hashtaggen #love med 1,3 milliarder innlegg, så man veldig optimistisk om vi ønsker å nå ut til mange. Gjør en god jobb på forhånd ved å finne hashtags som er relatert til din nisje,  og er små nok til at du kan få stor synlighet sett opp mot følgerne du har. Bruk gjerne 15-30 hashtags med en blanding av tager som har mange følgere og tager du har mulighet til å rangere på. Da sikrer du synlighet på de mindre tagene, samtidig som du holder muligheten åpen for å bli synlig på en større tag om du får mye engasjement på posten din.

Vi kommer til å komme tilbake til med mer innhold rundt hvordan du finner de beste hashtaggene.

5. Lage et nettverk

For at profilen skal ta det siste steget til å generere hundrevis av nye følgere daglig. Algoritmen til Instagram vil gi posten din mye mer spredning om den blir likt og kommentert av andre profiler som har mange følgere. Dette er et tegn på kvalitet og ikke bare gir det mer synlighet, men posten vil også eksponeres for alle følgerne til profilen som engasjerer seg.

For å sikre at postene våre får høy verdi av Instagram, må vi lage et Instagram-nettverk med andre profiler som kan like våre poster. Husk at det er ikke bare vi som få en verdi av dette, men også andre som vi kommenterer tilbake til. For å lage et nettverk lager vi bare en gruppe, og kontakter andre profiler i samme nisje for å spørre om de vil bli med på et samarbeid. Ved å få med personer i samme bransje vil kommenteringen virke mer naturlig og det er større sannsynlighet for å få flere inn i gruppen.

Et godt utgangspunkt er også å kontakte personer med mange følgere i sitt eget nettverk, og spørre om de vil være med, eventuelt å betale en lav sum til profiler som vil løfte synligheten vår drastisk.

Les mer her om hvordan vi jobber med sosiale medier organisk.