Tekst har alltid vært og kommer lenge til å være en sentral del i hvordan vi kommuniserer med hverandre. Teksten er også viktig når vi skal lage kommunikasjon som har mål om å bygge merkevare eller få flere kunder. 

Utfordringen er at vi i annonser kun har noen få setninger til å få frem alt vi vil si og denne teksten er avgjørende for at noen forstår oss. 

Så hvordan kan vi skrive en tekst som virkelig treffer? 

Vi må vite hvem vi snakker til 

Hvem er drømmekunden vår og har vi gjort research på hvem de er? Det holder ikke med hvor gamle de er, hvor de bor eller hva de interesser seg for. Vi må vite hva de spiser til frokost. For å vite dette, må vi gjennomføre en målgruppeanalyse, som samler inn data om målgruppen og synliggjør hvilke motivasjonsfaktorer de har. 

Vi ønsker å vite blant annet:

  • Demografi
  • Hvilken adferd har de?
  • Hvilke interesser har de?
  • Hvilken informasjon leter de etter?
  • Hvem er i deres nettverk?

Hvilke triggere er det som motiverer de?

Når vi vet mer om hvem de er, må vi kartlegge hva som motiverer de. Tro det eller ei vi er alle forskjellige og det er ulike faktorer som spiller inn i en kjøpsbeslutning. Det vil eksempelvis være lite effektivt å snakke om “vi har gode priser og rabatter” til noen som søker etter trygghet. Kan det å pushe pris svekke tiltroen til at dette er tryggere enn andre alternativer?

Eksempler på triggere:
  • Pris / kostnad
  • Tid
  • Trygghet
  • Raskt / effektivt
  • Enklere

Vi må snakke om problemet de har 

Klarer vi å definere og snakke om det som holder kundegruppen vår våkne om natten, vil vi ta kommunikasjonen vår til et nytt nivå. Vi må altså fortelle hva problemet deres er og hvordan vi løser dette best av alle leverandørene tilgjengelig. 

Over 90% av annonsører snakker om løsningen på problemene, altså produktene de leverer. Bli en av de få som snakker om brukeren og ikke seg selv. 

Være direkte mot drømmekunden

Vi må tørre å snakke direkte til drømmekunden. Mange er redd for å ekskludere personer som de ser som potensielle kunder. Ironien er at de som hypermålretter seg mot en bestemt person, vil skille seg ut og selge mer. 

A/B-test deg frem til gode resultater

Lag alltid flere varianter av tekstene dine og test de opp mot hverandre på annonseplattformene for å se hva som engasjerer mest. Vi vet aldri hva som fungere før vi tester! 

Bruk tid på teksten

Selv om vi vet at teksten er kritisk for å fange oppmerksomheten til potensielle kunder, ser vi at det brukes altfor liten tid på å skrive teksten skikkelig. Selv om det er få ord som skal skrives, skal disse settes som på en måte som treffer målgruppen i hjerte. 

Ikke fall i fellen som 90% av annonsørene og kopier en tekst fra nettsiden eller skriv det som først faller deg inn. Bruk tid og gjerne hør med andre om de forstår hva du mener med det du prøver å si. Der har du et konkurransefortrinn i seg selv!