Hva er Google Ads?

Google Ads ble lansert under navnet Google Adwords i år 2000 og er en annonseplattform utviklet av Google. I 2021 sto denne tjenesten for 82% av alle inntektene til Alphabet, som er morselskapet til Google Ads.

Plattformen lar annonsører by på annonseauksjoner for å vise tekstannonser, bannerannonser, produktoppføringer eller reklamevideoer, til brukere av Googles nettverk. Som en av de mest populære annonseringskanalene, er Google Ads en viktig del av mange bedrifters digitale markedsføringsstrategi. Dette er fordi man får muligheten til å nå ut til stort publikum, og raskt kan oppnå økt synligheten på nett. Dette gjør også Google Ads til en foretrukket kanal for de som jobber med performance marketing.

Grensesnittet i Google Ads

Kanalen har mange funksjoner for å målrette annonser mot spesifikke målgrupper basert på egenskaper som lokasjon, alder, kjønn, interesser og søkehistorikk. Dette kan hjelpe deg med å nå ut til personer som har større sannsynlighet for å være interessert i produktene eller tjenestene dine, slik at du raskt kan få flere nye kunder på en effektiv og lønnsom måte. Mange bedrifter opplever derfor at Google Ads kan stå for over 50% av alle inntektene de generer.

Betalt vs Organisk

Trafikken som genereres via systemet blir ofte omtalt som betalt trafikk, i motsetning til organisk trafikk, som man kan generere gjennom søkemotoroptimalisering (SEO). Organisk trafikk viser til brukere som lander på nettstedet ditt som et resultat av ubetalte (organiske) søkeresultater.

Nedenfor ser du et eksempel på en annonse i søkeresultatet markert i rødt, sammen med organiske resultater under der igjen.

Betalt vs organisk

Datadrevet markedsføring

En av grunnene til at mange benytter Google Ads er at det er godt tilrettelagt for å måle resultatene fra annonseringen ved å benytte konverteringssporing. Konverteringer er en hver form form verdifulle handlinger som utføres på nettstedet ditt, som et kjøp eller et klikk på en maillenke. Konverteringssporing handler altså om å måle brukerhandlinger på nettsider og/eller apper.

Ved å sette opp konverteringssporing gjennom eksempelvis Google Tag Manager, kan du se hvilke søkeord, annonser, landingssider og kampanjer som er best for å generere verdifull kundeaktivitet. Dette gjør at du kan ta mer informerte beslutninger angående annonseringen, slik at du kan optimalisere resultatene og sikre lønnsomme investeringer. Konverteringssporing gir også andre fordeler, som muligheten til å benytte Googles automatiserte budstrategier. Dette kan igjen forenkle arbeidet med annonseringen og frigi tid til annet viktig arbeid som å utvikle gode nettsider.

Hvorfor bruke Google Ads?

Det er finnes mange fordeler ved Google Ads, som gjør at mange velger å benytte dette som en del av sin strategi, som blant annet:

1. Full kontroll

Gjennom rapporter og analyseverktøy får du full kontroll over budsjettet ditt og resultatene dine, som gjør det enkelt å gjøre justeringer etter behov.

2. Enorm rekkevidde

Google har med tiden hevet seg til å bli et verb i dagligtalen, noe som sier sitt om hvor utbredt det har blitt å benytte seg av deres tjenester når man surfer på nettet. Det er derfor kanskje ikke noen overraskelse at Google fortsatt er det mest besøkte nettstedet på verdensbasis.

3. Mange målrettingsfunksjoner

I tillegg til stor rekkevidde er også plattformen spekket av målrettingsfunksjoner for å sikre at du treffer de som har stor sannsynlighet til å bli en kunde av deg.

4. Mange muligheter

En rekke ulike kampanjetyper og annonseformater gjør at du effektivt kan jobbe med markedsføring på tvers av kjøpsreisen til kunden din, i tillegg til gode funksjoner for testing slik at du enkelt kan optimalisere resultatene dine.

5. Utnyttelse av søkeintensjoner

Sist men ikke minst, gir Google Ads muligheten til å markedsføre tjenester eller produkter i nøyaktig det øyeblikket brukerne er på jakt etter informasjon relatert til din bedrift.

Hvordan virker Google Ads?

Google Ads fungerer ved at du kjøper annonseplasseringer i Googles søkemotorer og på nettsteder som er en del av Googles annonsenettverk. Dette skjer gjennom auksjoner der annonser fra ulike annonsører konkurrerer om å vises i bestemte plasseringer. Annonsene med høyest bud og best kvalitetsscore vil ha større sjanse for å vinne auksjonen og ende opp med å bli vist.

Systemet er delvis basert på informasjonskapsler (cookies) og delvis bestemt på søkeord. Google bruker disse egenskapene til å plassere annonser på sider de mener kan være relevante. Avhengig av oppsett, kan altså annonsene dine vises til brukere som søker etter spesifikke søkeord, brukere som har vist interesse for et bestemt tema eller brukere som har samhandlet med spesifikke nettsider.

Plattformen virker slik at du kun betaler for resultater, som for eksempel når noen klikker på annonsen og besøker nettstedet ditt eller ringer til bedriften din. Du behøver altså ikke å betale for å vise annonsene dine.

Hvordan er en konto bygget opp?

Google Ads er delt inn i 3 nivåer, med følgende hovedkomponenter:

Konto

Kontoen er oftest knyttet til en enkelt bedrift, med én eller flere brukere. Den inneholder også all nødvendig informasjon om betaling og fakturering.

Kampanje

En kampanje er en gruppering av annonsegrupper som har et felles mål eller tema. For eksempel kan du ha en kampanje for salg av sko og en annen for salg av klær. Kampanjene dine har egne budsjetter, målretting og innstillinger som avgjør hvor annonsene dine blir vist.

Annonsegruppe

En annonsegruppe er en gruppering av annonser som har et felles tema og målretting. For eksempel kan du ha en annonsegruppe for joggesko og en annen for høye hæler. Annonsegruppene inneholder også egne innstillinger for budgivning, søkeord og annonseformater.

Kontostruktur i Google Ads

Hvor vises annonser i Google Ads?

Nøyaktig hvor annonsene dine blir vist er avhengig av hvilke kampanjetype, annonseformater og målrettingsfunksjoner du tar i bruk. Det er mulig å lage annonser som er basert på tekst, video eller bilde, eller en kombinasjon av disse. Du kan også velge mellom en rekke annonseformater, som eksempelvis søkeannonser, bildeannonser eller shopping-annonser.

Annonsene dine vil uansett kun bli vist i Google-nettverket. Dette nettverket kan vi igjen dele i 3 ulike nettverk, som du kan lese mer om nedenfor.

Googles søkemotorer

Annonsene dine kan vises i søkemotorer eid av Google, som Google Søk, Google Maps eller Google Play.

Her kan du vise flere ulike annonsetyper som:

  • Responsive søkeannonser
  • Dynamiske søkeannonser
  • Shopping-annonser
  • Anropsannonser
  • Appannonser

En søkeannonse i Google Søk

I Norge har Googles Søk en markedsandel på svimlende 97% for søkemotorer, som viser hvor viktig der er å være synlig i denne kanalen, når noen først leter etter informasjon som er relevant for din bedrift.

Googles søkepartnere

Du kan også velge å vise annonsene dine hos Googles søkepartnere, som inkluderer andre mindre søkemotorer som ask.com eller kvasir.no. Som partnere av Google får disse en liten andel av inntektene til Google fra annonseringen.

Foruten om tekstannonser, kan enkelte av søkepartnerne også vise bilde- og videoannonser.

En søkeannonse hos kvasir.no

Google Displaynettverk

Tekst-, bilde- og videoannonser kan bli vist i Displaynettverket, som omfatter blant annet Gmail, Youtube og 2 millioner andre nettsteder. I følge Comscore kan dette nettverket nå ut til hele 90% av alle internettbrukere.

En bannerannonse i Displaynettverket

Med over 2 milliarder månedlige brukere, er YouTube den største søkemotoren for videoinnhold i verden. I en undersøkelse fra Google og Ipsos kommer det frem at mobilannonsering på Youtube har 84 % større sannsynlighet for å få seernes oppmerksomhet enn tradisjonelle TV-reklamer. Dette er blant annet på grunn av alle målrettingsfunksjonene som gjør at man enkelt kan vise annonser til de som faktisk er i målgruppen.

En videoannonse på YouTube

Hva koster det å annonsere på Google?

Tjenesten tilbys under en prismodell med betaling per klikk (PPC). Hver gang en bruker besøker en side kjører Google Ads en auksjon i sanntid for å finne ut hvilke annonser som skal vises, samt annonsens plassering.

Det som er flott med Google Ads er at du selv velger hvor mye du ønsker å bruke på annonseringen. Hvilken pris du ender opp med å betale, kan variere svært mye, basert på en rekke faktorer som:

Annonserangering

Annonserangeringen (Ad Rank) er en beregning som avgjøres av både budene og kvalitetspoengene dine.

Bud x Kvaltetspoeng = Annonserangering

Jo høyere annonserangering, desto mer sannsynlig er det at annonsen din blir vist, og jo lavere vil kosntaden per klikk være.

Budene

Budbeløpet er det maksimale beløpet du er villig til å betale for et klikk på annonsen din. Jo høyere bud du har, desto mer sannsynlig er det at annonsen din blir vist. Du vil imidlertid kun bli belastet for minimumsbeløpet som er nødvendig for å vinne annonseauksjonen, så den faktiske kostnaden per klikk kan være lavere enn budet du legger inn.

Kvalitetspoeng

Kvalitetspoeng (Quality Score) er et mål på relevansen av annonsen, opplevelse av landingssiden og forventet klikkfrekvens, som har en maksimal score på 10. Jo høyere kvalitetspoeng du har, desto mindre må du betale per klikk.

Untitled.png (1868×384)
Kvalitetspoeng i Google Ads

Annonserelevans

Annonserelevans måler hvor godt annonsen din samsvarer med brukerens søk. Google belønner annonser som er svært relevante med høyere kvalitetspoeng.

For å forbedre annonserelevansen bør du bruke annonsetekster som samsvarer med de målrettede søkeordene, sørge for at annonseteksten er relevante for søkeintensjonen, og inkludere klare fordeler ved ditt tilbud.

Opplevelse av landingsside

Landingssideopplevelsen måler hvor godt landingssiden din tilfredsstiller brukerens søkeintensjon og hvor god landingssiden er. Google ønsker landingssider som er relevante, informative og enkle å navigere.

For å forbedre opplevelsen av landingssiden, bør du sørge for at landingssiden din er rask, mobilvennlig, har et tydelig handlingsfremmende uttrykk og har relevant innhold.

Forventet klikkfrekvens

Forventet klikkfrekvens (CTR) en beregning som estimerer hvor sannsynlig det er at annonsene dine blir klikket på når de vises for et søkeord, uavhengig av annonsens plassering, utvidelser og andre annonseformater som kan påvirke synligheten til annonsene dine.

For å forbedre denne bør du jobbe med samsvar mellom annonsetekst og søkeord, og selve innholdet i annonsetekstene dine.

Budsjettet

For kampanjene dine kan du velge å sette et dagsbudsjett med det gjennomsnittelige budsjettet du ønsker å bruke hver dag. Noen dager kan du bruke mindre enn dagsbudsjettet ditt, og på andre kan du bruke opptil dobbelt så mye. Du kan også sette opp et totalt budsjett for hvor mye kampanjen skal bruke i løpet av hele perioden den er aktiv. Det går også an å sette opp et delt budsjett for flere kampanjer, med det totale budsjettet du ønsker å bruke for disse kampanjene.

Konkurransen

Kostnaden for en Google Ads-kampanje påvirkes også av konkurransenivået for søkeordene eller plasseringene du byr på. Hvis det er mange andre annonsører som byr på de samme plasseringene, vil kostnadene naturligvis bli høyere. I enkelte bransjer med tøff konkurranse og dyre produkter eller tjenester, kan kostnaden per klikk komme opp i flere tusen kroner.

Bruk av målrettingsfunksjoner

Kostnaden for en kampanje blir også påvirket av målrettingsalternativene du velger bruke. Hvis du for eksempel målretter deg mot et spesifikt sted, språk eller alderssegment, kan kostnadene bli høyere fordi du begrenser antallet potensielle brukere som vil se annonsene dine.

https://assets-global.website-files.com/5f4bd30be17a9c40a14a9a86/6398c34dbbdbb86e31172924_Skjermbilde 2022-12-13 kl. 19.23.39.png
Lokasjonsmålretting i Google Ads

Totalt sett bestemmes altså kostnaden for en Google Ads-kampanje av en kombinasjon av disse faktorene. Ved å nøye administrere budene dine, forbedre kvalitetspoengene og bruke de riktige målrettingsalternativene, kan du jobbe mot å få mest mulig ut av budsjettet ditt.

Hjelp med Google Ads?

Flere av de som ønsker å bli synlig gjennom Google Ads opplever at det er tidkrevende å sette seg inn i denne plattformen. Derfor velger flere å få en samarbeidspartner til hjelpe dem med å håndtere annonseringen. Ved å velge et Google Ads byrå sørger du for at det er faglig oppdaterte eksperter som har god forståelse for plattformen og faktorene som påvirker annonseringen, som tar seg av kanalen. Det frigir tid i bedriften, samtidig som det øker sjansene for at du lykkes med annonseringen.

Kan vi være en bra match?