5 Tips for A/B-testing i Google Ads

Kjører du eksperimenter i Google Ads, kan du anse hvorvidt endringer i kampanjene dine har en positiv innvirkning på målene du har satt deg. Enkelt forklart, går A/B-testing ut på at man lager to varianter av en kampanje, for å kunne se hvilken variant som oppnår best resultater. Ved å gjøre dette, kan man gjøre kontinuerlige forbedringer i kontoen og lære mer om hva som funker - og ikke.⁣

Tips til hvordan du bør gå frem når du kjører A/B-tester:⁣

1. Finn ut hva du skal teste

Bruk tid på å finne ut hva du skal teste ut. Eksempelvis kan man teste ut budstrategier, utvidelser, målretting, landingssider eller annonsetekster.

2. Test store endringer

⁣Livet er likevel for kort til å teste ut hver minste detalj, så baser testene dine på antagelser om hva du tror vil ha en stor effekt på resultatene.⁣

2. Fokuser på én variabel

Når du kjører A/B-testene dine, er det viktig å ikke teste mange endringer på en gang.

Mange endringer vil gjøre det vanskelig å tolke resultatene fra testingen - hva var det egentlig som førte til det ene eller det andre?⁣

4. 50/50-split

Når man kjører eksperimenter, kan du velge hvor stor andel av budsjettet du vil allokere til den originale kampanjen og den nye eksperiment-kampanjen.

Sørg for at du deler budsjettet likt mellom variantene, slik at du får det beste grunnlaget til å vurdere resultatene.⁣

5. Vent på data⁣

Det er viktig at du er tålmodig og venter til du har nok data, før du peker ut en vinner. Gå til “Oppsummering av eksperimenter” i den andre menylinjen til venstre, for å se hvorvidt resultatene fra eksperimentet er statistisk signifikante.

Vent i så fall til resultatene er statistisk signifikant, før du peker ut den beste varianten.!

Lykke til!

Kan vi være en bra match?