Hvis vi ser for oss at vi har et godt produkt:

Vi kommuniserer mot de riktige menneskene og har en god markedsstrategi.

Vi kontakter personer som har en høy sannsynlighet for å være interessert i det vi selger, vi har designet en fantastisk nettside og har investert mange timer i kampanjeoppsett og strategier.

Allikevel får vi ikke solgt like mye som vi ønsker!

Hvorfor får vi ikke solgt mer?

Hva gjør at en konkurrent får flere leads, og vi har akkurat de samme produktene eller tjenestene?

Hvor ligger problemet?

Disse spørsmålene er det flere bedriftsledere og markedsførere som stiller seg, og selvfølgelig er det aldri to streker under svaret.

Det vi allikevel ser, er at det er èn ting mange selskaper overser, når de skal sette sammen en strategi som skal gi de suksess.

Ett ledd som er så viktig, at det kan ta markedsføringen din fra gode til fantastiske resultater.

Så... Hvilken del av strategien er det jeg snakker om?

Hvordan du tilbyr produktene dine

Du kan ha et fantastisk produkt, men om det ikke fremstår tiltalende for de som skal kjøpe, vil du gå glipp av mange kunder.

Man må med andre ord ha et tilbud som er idiotisk å takke nei til.

Hva skjer hvis tilbudet er for godt til å være sant? Ja, du rettet riktig. Du får flere kunder.

Du kan dele tilbudet ditt i to kategorier:

1. Hva du faktisk tilbyr

2. Garantiene du gir

Tilbudet

Tilbudet er det som faktisk tilbys til kunden.

Dette kan være en rabattert pris, en god pakkedeal, eller annet som gir produktet en høy verdi.

Når tilbudet blir bedre, vil flere kjøpe. Åpenbart.

Eksempler på tilbud kan være:

  • -30 % på første kjøp
  • Få en gratis analyse
  • Gratis kurs

Hva tilbudet bør være, vil variere fra produkt til produkt, og bør beregnes ut ifra predikert kundestrøm vs lønnsomhet.

Vi vet eksempelvis at de som starter et kundeforhold, gjerne vil komme tilbake og kjøpe mer, dersom opplevelsen var god.

Å få flere nye kunder inn på en rabattert pris, men med lav lønnsomhet, kan altså lønne seg på sikt.

Dette er et eget kapittel i seg selv!

Start med en enkel fremgangsmetode

En enkel fremgangsmetode, er rett og slett: ikke være redd for å teste.

Prøv ulike tilbud mot flere potensielle kunder og finn ut hvor grensen går.

Etter å gjort dette over tid, vil du få tilbakemeldinger og lære mer om om kundene dine.

Tid

En annen faktor for tilbudet er tid.

Hvis ikke det er en tidsbegrensning på det du tilbyr, hvorfor skal noen kjøpe fra deg nå?

Eksempler på slike tidsbegrensning er black friday-tilbud eller januarsalg.

Setter du en klar tidsfrist, vil det altså gi en direkte økning i handlinger på det du selger.

Garantiene

Garantiene er laget for å flytte risiko fra kunde over til selger.

Målet med dette steget er å fjerne alle "hva hvis" spørsmål kundene dine har.

Eksempel på garantier er:

  • Gratis frakt
  • Gratis retur
  • Prøveperiode
  • Lovnader om resultater
  • Pengene tilbake

Hvilke garantier bør du ha?

Den beste måten å lage garantier på, er å kjenne til hvilke behov kundene dine har.

Vet du alle grunner til hvorfor noen ikke kjøper fra deg, kan du lage en garanti som svarer på dette "hva hvis"-spørsmålet.

Eksempelvis dersom du selger joggsko på nett, men du vet at flere vegrer seg for å kjøpe fra deg fordi de er usikre på hvilke størrelser de bør velge.

Da vil en garanti om "gratis retur" være en trigger som vil redusere denne risikoen.

Det samme gjelder for kjøp av tjenester. Her kan du tilby kjøperen pengene tilbake eller prøveperioder, slik at kundene føler seg mer trygge på leveransen. En generell "hva hvis" ved kjøp av større B2B-tjenester er gjerne "hva hvis" jeg binder meg opp til dette og resultatene uteblir?

Oppsummert

Selv om du bygger gode markedsføringstrakter, må du gjøre produktene dine attraktive for potensielle kjøpere.

Dette kan du gjøre med tilbud og garantier.

Du kan tilføre merverdi til det du ønsker å selge, eller gi rabatterte priser for å øke interessen fra førstegangskjøpere.

Du kan også tilby garantier for å redusere risikoen for et kjøp.

Dette er det du bør gjøre:

  • Beregne verdien av en kunde på lang sikt. Customer Lifetime Value (LTV) = den gjennomsnittlige inntektene en kunde vil gi bedriften din gjennom hele kundeforholdet
  • Lage en liste med hvorfor noen velger å ikke handler hos oss
  • Teste garantier og tilbud, for å finne en optimal kombinasjon

Lykke til!

Kan vi være en bra match?