En viktig del av performance marketing er å optimalisere markedsføringsaktivitetene for å få flest mulig konverteringer til en lavest mulig pris.

I Google Ads er det heldigvis flere måter du kan redusere kostnadene, slik at du får mer igjen av budsjettene dine. Men først kan det være greit å få mer innsikt i hva som påvirker kostnadene i denne annonseplattformen.

Hva påvirker kostnaden for annonseringen i Google Ads?

Det er flere faktorer som bestemmer kostnaden per klikk (CPC) i en Google Ads-kampanje:

Budene

Budbeløpet er det maksimale beløpet du er villig til å betale for et klikk på annonsen din. Jo høyere bud du har, desto mer sannsynlig er det at annonsen din blir vist til brukere. Du vil imidlertid bare bli belastet minimumsbeløpet som er nødvendig for å vinne annonseauksjonen, så den faktiske kostnaden kan være lavere enn budbeløpet.

Kvalitetspoeng

Kvalitetspoeng (Quality Score) er et mål på relevansen og nytten av annonsen, landingssiden og forventet klikkfrekvens. Jo høyere kvalitetspoeng du har, desto lavere blir kostnaden per klikk (CPC).

Kvalitetspoeng i Google Ads

Annonserangeringen

Annonserangeringen (Ad Rank) er en beregning som avgjøres av både budene og kvalitetspoengene dine. Jo høyere annonserangering, desto mer sannsynlig er det at annonsen din blir vist til brukere, og jo lavere vil CPC være.

Konkurransen

Kostnaden for en Google Ads-kampanje påvirkes også av konkurransenivået for søkeordene du byr på. Hvis det er mange andre annonsører som byr på de samme søkeordene, vil kostnadene bli høyere.

Bruk av målrettingsalternativer

Kostnaden for en Google Ads-kampanje kan også påvirkes av målrettingsalternativene du velger bruke. Hvis du for eksempel målretter deg mot et spesifikt sted eller språk, kan kostnadene bli høyere fordi du begrenser antallet potensielle brukere som vil se annonsene dine.

Eksempel på lokasjonsmålretting i Google Ads

Totalt sett bestemmes altså kostnaden for en Google Ads-kampanje av en kombinasjon av disse faktorene. Ved å nøye administrere budene dine, forbedre kvalitetspoengene og bruke de riktige målrettingsalternativene, kan du prøve å redusere kostnadene og få mest mulig ut av annonsekostnadene dine.

Hvordan få lavere kostnader?

Nå som du har fått en bedre forståelse av hva som påvirker kostnaden for klikkene dine. Er det greit å gå videre til hva du kan jobbe med, for å redusere kostnadene dine:

1. Bruk “Long tail” søkeord

Dette er søkefraser bestående av 3 eller flere ord. Disse er mer spesifikke og har ofte mindre konkurranse enn kortere og mer generiske søkeord. Derfor har de også en tendens til å være rimeligere enn kortere ord. Glem ikke at du også bør tenkt på intensjonen bak ordene du velger å kjøpe. For eksempel, vil du ha lettere for å selge til noen som søker etter “kjøpe hvite joggesko”, istedenfor “hvite joggesko med demping”.

2. Bruk negative søkeord

Negative søkeord er ord du ikke vil at annonsene dine skal vises på. Ved å legge til negative søkeord i kampanjen din kan du forhindre at annonsene dine vises til brukere som ikke er interessert i å faktisk kjøpe noe fra deg, noe som kan bidra til å redusere kostnaden for kampanjen din.

3. Bruk innholdselementer

Dette er tilleggsinformasjon som kan vises sammen med annonsen din, som for eksempel telefonnummer, lokasjon eller lenker til nettsider. Slike utvidelser kan gjøre annonsene dine mer nyttige og mer iøynefallende for brukerne, noe som kan bidra til å forbedre annonserangeringen og senke kostnaden. Her kan du lesere mer om bruk av innholdselementer.

4. Bruk annonseplanlegging

Annnseplanleggeren lar deg spesifisere hvilke tidspunkt og dager du vil at annonsene dine skal vises. Ved å vise annonsene dine når det er mer sannsynlig for at de blir klikket på, kan du sørge for at budsjettet ditt blir brukt mest mulig effektivt.

5. Bruk budjusteringer

Disse lar deg justere budene dine basert på faktorer som eksempelvis enhetstype, lokasjoner, målgrupper eller tidspunker. Ved å bruke budjusteringer kan du sørge for at annonsene dine vises til de mest relevante brukerne til rett tid.

6. Test ut automatiserte budstrategier

Googles automatiske budstrategier har blitt bedre og bedre til å hjelpe annonsører med å få mest mulig ut av annonsebudsjettene. Prøv derfor å sett opp en A/B-test for å se hvilken budstrategi som gjør at du får mest mulig igjen for pengene du bruker på annonseringen.

7. Bruk gode landingssider

Sørg for at sidene som brukerne ledes til når de klikker på annonsene dine, er relevante, nyttige og enkle å navigere. Dette kan bidra til å forbedre annonserangeringen og redusere kostnaden per klikk.

8. Jobb med annonsetekstene

Sørg også for at du har relevante og gode annonsetekster. Pass på at teksten i annonsene dine er relevant for søkeordene du byr på og produktet eller tjenesten du tilbyr. Det er lurt å ha med søkeordet minst én gang i annonsen, i tillegg til andre fordeler med tilbudet ditt og en oppfordring overfor brukerne om å utføre en handling. Dette kan bidra til å forbedre kvalitetspoengene til annonsene dine, noe som kan senke CPC. Her kan du lese mer om hvordan man kan skrive gode annonsetekster.

9. Bruk retargeting

Retargeting går ut på at man målretter seg om brukere som tidligere har samhandlet med din bedrift, på en eller annen måte. For eksempel ved at du samler alle brukere som tidligere har besøkt nettstedet ditt i en liste, som du igjen bruker som målretting i annonseringen. Ved å gjøre dette vil du ha større sjanser til å generere salg, ved at du kun viser annonser til brukere som tidligere har vist interesse for det du tilbyr.

10. Bruk konverteringssporing

Konverteringssporing handler om å samle inn data om utførelsen av verdifulle handlinger, som for eksempel kjøp eller klikk på maillenker. Ved å bruke Google Analytics til å spore resultatene til annonsene dine, blir det mye lettere å identifisere områder for forbedring. Dette kan hjelpe deg med å optimalisere kampanjene dine og senke kostnadene dine.

Trenger du hjelp med Google Ads?

Henrik hos oss har blitt omtalt som en av Norges beste på Google Ads. Les gjerne mer om hva han mener er de viktigste du må tenke på, når du skal jobbe med annonsering i Google.

Henrik Nygård

Hvis du trenger hjelp til håndtering av Google Ads kan du også ta kontakt med oss, så kan vi hjelpe deg med å ta selskapet ditt til et nytt nivå!


Kan vi være en bra match?