En viktig del av performance marketing er å optimalisere markedsføringsaktivitetene for å få flest mulig konverteringer til en lavest mulig pris.
I Google Ads er det heldigvis flere måter du kan redusere kostnadene, slik at du får mer igjen av budsjettene dine. Men først kan det være greit å få mer innsikt i hva som påvirker kostnadene i denne annonseplattformen.
Det er flere faktorer som bestemmer kostnaden per klikk (CPC) i en Google Ads-kampanje:
Budbeløpet er det maksimale beløpet du er villig til å betale for et klikk på annonsen din. Jo høyere bud du har, desto mer sannsynlig er det at annonsen din blir vist til brukere. Du vil imidlertid bare bli belastet minimumsbeløpet som er nødvendig for å vinne annonseauksjonen, så den faktiske kostnaden kan være lavere enn budbeløpet.
Kvalitetspoeng (Quality Score) er et mål på relevansen og nytten av annonsen, landingssiden og forventet klikkfrekvens. Jo høyere kvalitetspoeng du har, desto lavere blir kostnaden per klikk (CPC).
Annonserangeringen (Ad Rank) er en beregning som avgjøres av både budene og kvalitetspoengene dine. Jo høyere annonserangering, desto mer sannsynlig er det at annonsen din blir vist til brukere, og jo lavere vil CPC være.
Kostnaden for en Google Ads-kampanje påvirkes også av konkurransenivået for søkeordene du byr på. Hvis det er mange andre annonsører som byr på de samme søkeordene, vil kostnadene bli høyere.
Kostnaden for en Google Ads-kampanje kan også påvirkes av målrettingsalternativene du velger bruke. Hvis du for eksempel målretter deg mot et spesifikt sted eller språk, kan kostnadene bli høyere fordi du begrenser antallet potensielle brukere som vil se annonsene dine.
Totalt sett bestemmes altså kostnaden for en Google Ads-kampanje av en kombinasjon av disse faktorene. Ved å nøye administrere budene dine, forbedre kvalitetspoengene og bruke de riktige målrettingsalternativene, kan du prøve å redusere kostnadene og få mest mulig ut av annonsekostnadene dine.
Nå som du har fått en bedre forståelse av hva som påvirker kostnaden for klikkene dine. Er det greit å gå videre til hva du kan jobbe med, for å redusere kostnadene dine:
Dette er søkefraser bestående av 3 eller flere ord. Disse er mer spesifikke og har ofte mindre konkurranse enn kortere og mer generiske søkeord. Derfor har de også en tendens til å være rimeligere enn kortere ord. Glem ikke at du også bør tenkt på intensjonen bak ordene du velger å kjøpe. For eksempel, vil du ha lettere for å selge til noen som søker etter “kjøpe hvite joggesko”, istedenfor “hvite joggesko med demping”.
Negative søkeord er ord du ikke vil at annonsene dine skal vises på. Ved å legge til negative søkeord i kampanjen din kan du forhindre at annonsene dine vises til brukere som ikke er interessert i å faktisk kjøpe noe fra deg, noe som kan bidra til å redusere kostnaden for kampanjen din.
Dette er tilleggsinformasjon som kan vises sammen med annonsen din, som for eksempel telefonnummer, lokasjon eller lenker til nettsider. Slike utvidelser kan gjøre annonsene dine mer nyttige og mer iøynefallende for brukerne, noe som kan bidra til å forbedre annonserangeringen og senke kostnaden. Her kan du lesere mer om bruk av innholdselementer.
Annnseplanleggeren lar deg spesifisere hvilke tidspunkt og dager du vil at annonsene dine skal vises. Ved å vise annonsene dine når det er mer sannsynlig for at de blir klikket på, kan du sørge for at budsjettet ditt blir brukt mest mulig effektivt.
Disse lar deg justere budene dine basert på faktorer som eksempelvis enhetstype, lokasjoner, målgrupper eller tidspunker. Ved å bruke budjusteringer kan du sørge for at annonsene dine vises til de mest relevante brukerne til rett tid.
Googles automatiske budstrategier har blitt bedre og bedre til å hjelpe annonsører med å få mest mulig ut av annonsebudsjettene. Prøv derfor å sett opp en A/B-test for å se hvilken budstrategi som gjør at du får mest mulig igjen for pengene du bruker på annonseringen.
Sørg for at sidene som brukerne ledes til når de klikker på annonsene dine, er relevante, nyttige og enkle å navigere. Dette kan bidra til å forbedre annonserangeringen og redusere kostnaden per klikk.
Sørg også for at du har relevante og gode annonsetekster. Pass på at teksten i annonsene dine er relevant for søkeordene du byr på og produktet eller tjenesten du tilbyr. Det er lurt å ha med søkeordet minst én gang i annonsen, i tillegg til andre fordeler med tilbudet ditt og en oppfordring overfor brukerne om å utføre en handling. Dette kan bidra til å forbedre kvalitetspoengene til annonsene dine, noe som kan senke CPC. Her kan du lese mer om hvordan man kan skrive gode annonsetekster.
Retargeting går ut på at man målretter seg om brukere som tidligere har samhandlet med din bedrift, på en eller annen måte. For eksempel ved at du samler alle brukere som tidligere har besøkt nettstedet ditt i en liste, som du igjen bruker som målretting i annonseringen. Ved å gjøre dette vil du ha større sjanser til å generere salg, ved at du kun viser annonser til brukere som tidligere har vist interesse for det du tilbyr.
Konverteringssporing handler om å samle inn data om utførelsen av verdifulle handlinger, som for eksempel kjøp eller klikk på maillenker. Ved å bruke Google Analytics til å spore resultatene til annonsene dine, blir det mye lettere å identifisere områder for forbedring. Dette kan hjelpe deg med å optimalisere kampanjene dine og senke kostnadene dine.
Henrik hos oss har blitt omtalt som en av Norges beste på Google Ads. Les gjerne mer om hva han mener er de viktigste du må tenke på, når du skal jobbe med annonsering i Google.
Hvis du trenger hjelp til håndtering av Google Ads kan du også ta kontakt med oss, så kan vi hjelpe deg med å ta selskapet ditt til et nytt nivå!