Ting å tenke på når du velger sosiale medieplattformer for din bedrift

Det er ingen tvil. Å treffe de riktige menneskene er viktig for at du skal lykkes med performance marketing i sosiale medier. Det er likevel noen ting du bør ha i bakhodet når du skal velge sosiale medieplattformer.

1. Hvem vil du nå ut til? 

Når man skal velge hvilke sosiale mediekanaler som best passer deg og din bedrift, må man først finne ut: hva er målgruppen din?

Feil målretting kan være bortkastede penger. Det er derfor viktig å implementere en strategi, når man velger sosiale nettverk, ved å analysere data og segmentere brukerne etter alder, interesser, sted, kjønn og inntekt. Statistikk for hvem som bruker de forskjellige plattformene (f.eks aldersgrupper og kjønn) finner man for eksempel i Ipsos SoMe Tracker (https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker). Her finner man også informasjon om hvilke plattformer som er mest brukt i Norge i dag. Bruk denne informasjonen til din fordel når du bestemmer deg for hvilke plattformer du skal bruke for hvilket innhold og for hvilke personer.

Men husk at demografi ofte ikke er nok, man må også se nærmere på hvilket modus personer er i når de bruker de forskjellige plattformene. 

2. Hvilket innhold ønsker du å poste?

Om brukerne ikke er i riktig modus kan innholdet du ønsker å dele med de ha lite effekt. For eksempel passer det nok ikke å kjøre lange og innholdsrike videoer på Snapchat, der brukere ofte ønsker raskt og “lettfordøyelig” innhold, som fanger oppmerksomheten og krever lite av brukeren (gjør kundereisen så enkel som mulig).

LinkedIn er en B2B-plattform, hvor brukerne ofte er i modus for å lære og utvikle seg selv, og  passer derfor ofte bedre for innlegg med lang tekst som linker til eksterne sider (f.eks. artikler eller bedriftsnettsted). Instagram derimot, kutter teksten så man må klikke “mer” knappen for å se alt. Her burde det derfor være mer fokus på å vise ting visuelt, og passer bedre til selvforklarende produkter. Man kan heller ikke linke til eksterne sider i teksten på Instagram, men om man annonserer på denne kanalen er det mulig å legge inn en CTA-knapp (les mer, kjøp her osv.)

Sosiale medieplattformer som Facebook, som har mulighet til å legge ut tekst, bilder, videoer og linke til eksterne sider, kan ofte tjene som en base for alle mediene dine. Mens de andre kan henvende seg til mer nisjepublikum. 

3. Hva gjør konkurrenter?

Til slutt, ta hensyn til konkurrentene dine. Fokuser innsatsen på nettverkene hvor andre i bransjen din lykkes, og hold deg unna de der bedriften din kan virke som en outsider. Instagram, Snapchat og Pinterest er veldig bildetunge, noe som betyr at de er mer avhengige av estetikk enn andre plattformer. På grunn av dette, er det ofte her man finner vellykkede underholdnings-, mote- og livsstilsmerker. LinkedIn er mer tilpasset profesjonelle B2B-industrier, som ofte har et mer tradisjonelt fokus, som jus, markedsføring, finans, reklame og eiendom. Sider som YouTube er ideelle for teknologi- og mediebedrifter, som drar nytte av opplæringsvideoer, videomarkedsføring og originalt videoinnhold.

Det finnes ingen bestemt oppskrift på hva som fungerer for den enkelte, og ofte må man, som mange ting i sosial media-markedsføring, teste ut mye forskjellige for å finne ut hva som fungerer best for deg og din bedrift. Det viktigste er uansett å sørge for å få presentert produktet/tjenesten din til folk som vil finne det relevant, og på et sted hvor disse personene faktisk kommer til å se det!

Lykke til!

Kan vi være en bra match?