I gjennomsnitt, så en person 5 000 annonser hver dag (!) i 2007 (Yankelovich), noe som betyr at vi i dag blir eksponert for et sted mellom 6 000 og 10 000 annonsebudskap. Med andre ord er det en brutal konkurranse om oppmerksomheten til potensielle kunder. 

Hvor mange annonser husker du å ha sett siste døgnet? Et sted mellom to og ti? Spørsmålet vi må stille oss er: Hvordan blir vi en av de som blir husket? 

Svaret på dette er: Hvem kjenner målgruppen (kunden) sin best?

Hva sier tallene? 

  • Studier fra Google sier at 7 av 10 sier at de gjerne kan bli eksponert for en annonse, så lenge den er relevant for dem. 
  • Hubspot sier at merkevarer som hadde en klar “persona” hadde nettsider som var 2-5x mer effektive, personaliserte emailer hadde 14% høyere klikkrate (CTR) og konverteringsrater var 10% høyere.
  • Tester vi har gjort i Stories Media viser en 3-5x løft i salg og 2x økning i klikkrate (CTR) ved å lage personaliserte annonser på sosiale medier. 

Som engelskmennene sier “the proof is in the pudding”. Vi får mer effekt av å lage kommunikasjon som virkelig snakker til en person og treffer de i hjertet.

Det er fint. Hva gjør vi da?

For å lage en annonse som har en høy sannsynlighet for å treffe potensielle kunder, må du kjenne målgruppen din.

Her er 6 måter gjøre en analyse av målgruppen din:

  1. Hva er det målgruppen vår lurer på? Å finne ut av hvilke spørsmål de har, er en perfekt måte å forstå hva de leter etter. Du kan bruke gratisverktøy fra Google (Google Keyword Planner) for å se søk folk gjør i Google, autoforslagene som kommer opp i Google om du søker etter noe, hva trender i Google trends rundt et tema og Ask the public kan vise hvilke type spørsmål de har. 
  2. Hva engasjerer de? Når vi vet hvilke teamer som skaper diskusjoner og engasjement lærer vi mer om hva som påvirker de. Dette kan være det de diskuterer i grupper på Facebook eller forumer, hvilke kommentarer er det i sosiale medier, hvilke poster deler de selv, hva spør de om i chatten/på telefon, eller hvilken feedback får vi fra eksisterende kunder. 
  3. Gjøre det ekstra arbeidet ved å gå inn på sosiale medier-profilene til de som følger oss, har de egenskapene vi ser etter, eller er eksisterende kunder. Eksempelvis vi kan gjøre et søk på LinkedIn etter alle som har jobbtittelen til menneskene vi vil treffe. Ved å gå inn på profilene, kan vi finne informasjon om hvilken utdanning de har, hvem har de i nettverket sitt, hvilke ferdigheter har de og er det bestemte grupper eller sider de følger? 
  4. Hva blir de eksponert for? Å se på hva andre kommuniserer mot målgruppen kan hjelpe oss å forstå hvilke type annonser, poster eller artikler de ser. Eksempelvis kan vi se hvilke type artikler og overskrifter bransjeavisene bruker, se hvilke annonser som kjøres på Facebook (via Adlibrary) og hvilke poster de liker på sosiale medier. 
  5. Hva er demografien? Å se et objektivt bilde av hvem potensielle kunder er er viktig for å se hvilke grupper som er viktigst for oss og hvem som har potensiale til å bli lønnsomme. Denne dataen kan vi se eksempelvis i Google Analytics (de besøkende på nettsiden) og i de interne tallene våre for hvem som faktisk kjøper produktene våre.
  6. Er det studier eller statistikk tilgjengelig om kjøpegruppen? Ofte er det gjort forskning, studier eller samlet statistikk om en kundegruppe. Det vi kan finne ut er hva som motiverer en person før et kjøp, hvilken adferd de har og annen informasjon vi ikke kan finne uten research. Denne informasjonen kan eksempelvis finne på SSB eller enkelt Google-søk. 

Dette er bare noen eksempler på hvordan du kan gjøre dette. Vi i Stories Media bruker over 100 ulike metodikker for å samle in data om brukerne for å lage et helhetlig bilde av hvem de er. 

Når vi lager en målgruppeanalyse, ønsker vi ikke bare å vite alder er og hvor de bor, men hva de spiser til frokost. Først da har vi en virkelig forståelse om hvem de er. 

Hva er deres innerste ønske

Når vi har et godt bilde av hvem de er, så kan vi finne ut hvilke problemer de har i hverdagen. Målet er å finne ut “hva holder målgruppen vår våkne om natten” (problemet) og “hvordan kan våre tjenester/produkter løse dette problemet”. 

Knekker du denne koden og klarer å kommunisere det ut, vil annonsene dine ta fyr!

Lykke til!