Å bygge tiltro til potensielle kunder er ekstremt viktig for at du skal komme forbi alt støyet fra andre annonsører med produktene dine. Å skape mer troverdighet til produktene dine er spesielt viktig hvis du ønsker å nå ut til en ny kundegruppe, nye markeder, eller du lanserer et nytt produkt / ny tjeneste. Tillit er med andre ord svært sentralt når du bygger et selskap.

Det finnes mange metoder du kan bruke med digital markedsføring for å skape tiltro til produktene og tjenestene dine. Vi har skrevet en liste over tiltak som de beste merkevarene gjør for å bygge tiltro til sine brukere i sosiale og digitale kanaler.

1.“Takk til alle våre 100 000 handlende kunder”

Dette er et triks som alle kjenner igjen fra nettbutikker. Å si at det allerede er 100 000 som handler i deres nettbutikk, gir det oss som brukere tillit til at alt fungerer som det skal. Hvis 100 000 handler der, må det være en grunn til det, og det sier oss at det må være noe trendy med dette nettstedet. Hvis ikke du har 100 000 handlende kunder, fokuser på det du har. For eksempel hvor mange oppdrag har du utført, hvor mange følgere har du, eller håndterer du store pengesummer for kundene dine? Finn ut hva har mye av og del det i sosiale plattformer!

2. En influencer som er kjent for publikummet

Det er kjent vitenskap at vi stoler mer på de vi kjenner, enn en bedrift som forteller oss noe. Den samme effekten får vi også med en influencer, ettersom følgerne føler en tilhørighet til denne personen. Det er mange strategier man kan gå for når det kommer til å finne rett influencer og hvilken type avtale som passer best for din merkevare. Du kan lese mer om influencer på vår digital annonsering side.

3. Reviews fra tidligere kunder

Tilbakemeldinger på Facebook, Google eller andre rangeringstjenester, har de seneste årene blitt en ekstremt viktig brikke ved byggingen av tiltro. Med kjøp av varer og tjenester over nett er tilbakemeldinger en viktig indikator på om selskapet holder det det lover. Vi er også opptatt av å høre andres synspunkter når vi skal ta et valg om hvilken leverandør vi skal velge.

4. Kundecaser

I likhet med tilbakemeldinger i sosiale og digitale kanaler, er fremstilling av kundecaser en viktig byggesten for å bevise tiltroen din. Dette kan man gjøre ved å lage en video, eller artikkel med en tidligere / eksisterende kunde som skryter av dine tjenester, og forteller hvordan du skiller deg fra andre leverandører i samme marked.

Å dele en “case” hvor du også har gjort noe kreativt, eller noe som har gitt gode resultater, er en fantastisk måte å vise frem arbeidet du gjør. Det som er synd med mange bedrifter, er at det gjøres store innovasjoner internt, uten at det er kultur for å skrive dette ned og dele det med omverdenen. Det er med andre ord mye som dine potensielle kunder ville fått stor verdi av å lese, men som du ikke deler nok av.

5. Hyppig synlighet på digitale plattformer

Å være synlig der kundene dine beveger seg, er et viktig punkt for å bygge langvarig troverdighet. Kjøp av annonseplasseringer i digitale medier gir deg stor eksponering kostnadseffektivt. Dette er en god strategi for å finne nye kunder og befeste posisjonen din hos de som allerede benytter tjenestene/produktene dine. Har du opplevd at du kjøper ny bil, og plutselig har “alle” andre den samme bilen som deg? Den samme effekten kan vi skape med annonsering.

Er dette dyrt? Nei, det trenger det ikke å være. Med målretningsverktøyene vi nå har tilgjengelig kan vi velge å vise annonser innenfor 1 km radius! Du kan med andre ord finne ut hvor de viktigste kundene dine er og vise annonser kun i disse områdene. Med en CPM (kostnad per 1000 visninger) på kun 30 kr (kan variere) i Google bannernettverket kan du nå ut til 100 000 mennesker for 3000 kr!

Oppsummert

En klar gjenganger i dette er at du vil ha andre til å snakke bra om deg, istedenfor å trekke deg selv frem i lyset hver gang. Ha god dialog med kundene dine og tydeliggjør den positive omtalen fra andre. Dersom ingen av kundene dine vil snakke positivt om merkevaren din, må du gå tilbake til basisen og forbedre produktet slik at noen  vil anbefale det.