Hva er Google Tag Manager?

Google Tag Manager (GTM) er et gratis verktøy som tilbys av Google, som enkelt lar deg legge til og administrere markedsførings- og analyse-tagger på nettstedet eller appen din. 

Systemet lar deg legge til og oppdatere tagger uten å måtte endre på koden til nettstedet ditt. Dette gjør det mye enklere å implementere ulike sporings- og markedsføringsfunksjoner, og kan dermed spare deg for mye tid!

Hva er en tag?

En tag er en liten kodebit som legges til på et nettsted eller en mobilapp for å samle inn data eller utføre en spesifikk handling. 

Det finnes mange forskjellige typer tagger som kan brukes til en rekke formål, for eksempel til sporing av brukertrafikk og brukeratferd, måling av effektiviteten til annonsering eller til automatisering av enkelte handlinger.

Noen eksempler på vanlige tagger inkluderer:

  • Google Analytics-sporingskode: brukes til å samle inn data om trafikk og brukeratferd
  • Google Ads Remarketing Tag: brukes til å legge de besøkende på nettstedet til brukersegmenter, slik at du kan målrette annonsene dine mot disse besøkende.
  • Facebook Pixel: brukes til å spore nettstedhendelser og bygge publikum for retargeting.
  • Hotjar sporingskode: brukes blant annet til å samle inn mer visuell data om brukeratferd til Hotjar.

Et eksempler på noen av taggene som finnes i GTM

Alle taggene du setter opp, må settes opp slik at de utløses av en trigger.

Hva er en trigger?

En trigger er en betingelse som bestemmer når en tag skal utløses. Triggere brukes til å kontrollere når spesifikke tagger aktiveres og for å sikre at de bare aktiveres når du vil at de skal bli aktivert. Det finnes også en rekke forskjellige typer triggere du kan bruke i Google Tag Manager.

Noen eksempler på triggere i GTM:

  • Page view: utløser en tag når en sidevisning skjer på nettstedet eller appen din.
  • Click: utløser en tag når en bruker klikker på noe.
  • Form submission: utløser en tag når et skjema sendes inn.
  • Scroll debt: utløser en tag når en bruker har scrollet til et bestemt punkt på en side.

Et lite utvalg av triggere som finnes i GTM

Du kan bruke disse utløserne til å spore eller utføre en rekke forskjellige hendelser på nettstedet ditt. Du kan også skreddersy disse triggerne slik at de utløses basert på svært spesifikke forhold. Du kan for eksempel opprette en trigger som utløser en tag når en bruker besøker en side med en bestemt nettadresse eller når de fullfører et bestemt skjema på nettstedet ditt.

Hva er variabler i GTM?

I Google Tag Manager er variabler hjelpefunksjoner som tagger og triggere kan bruke for å hente bestemte verdier fra. Dette blir brukt for å hente verdier som kan endres, som produktnavn, priser eller datoer. En variabel kan altså gjøre det enklere å utløse bestemte tagger eller brukes for å sende dynamisk data, som for eksempel kjøpssummen, til analyseverktøy som Google Analytics.

Innebygde variabler

Dette er forhåndsdefinerte variabler som er tilgjengelige i Google Tag Manager, og kan brukes til å få tilgang til data som sidens nettadresse, henvisningsadressen eller enhetstypen. Disse variablene er klare til bruk så snart du oppretter en beholder i GTM. Det vil si at du ikke behøver å konfigurere dem selv for å ta de i bruk.

Eksempler på noen av de innebygde variablene i GTM

Brukerdefinerte variabler

Slike variabler må opprettes og konfigureres av brukeren selv, for å kunne benyttes. Dette er altså variabler som brukere lager til for å møte spesifikke behov, som ikke dekkes av de innebygde variablene i GTM.

5 fordeler med å bruke Google Tag Manager

Ved å bruke Google Tag Manager kan du mer effektivt spore og måle ytelsen til nettstedet eller appen din og ta datadrevne beslutninger om markedsføringstiltakene dine. 

1. Samlet sporing

Med Google Tag Manager kan du administrere alt av sporing på nettstedet ditt på ett sted. Dete gjør det enklelt å implementere, oppdatere eller feilsøke i sporingen.

2. Økt effektivitet

GTM gjør at du slipper å gjøre endringer i kildekoden på nettstedet ditt for å sette opp sporingfunksjoner, noe som gjør at du kan spare både tid og ressurser.

3. Mer data

Du får tilgang til mange ulike sporingsfunksjoner som gir deg mulighet til å hente enda mer data som du kan bruke til å ta datadrevne beslutninger.

4. Enklere samarbeid

Flere brukere kan ha tilgang til en konto eller beholder, som gjør det lettere å samarbeide i et team eller på tvers av team.

5. Mange muligheter

GTM støtter et bredt spekter av sporings- og markedsføringstagger, som Google Analytics, Google Ads, og Floodlight, og støtter også egendefinerte tagger som lar deg implementere sporings- og markedsføringsløsninger som er spesifikke for dine behov.

Hvordan bruke GTM?

For å bruke Google Tag Manager må du opprette en konto, opprette en beholder for nettstedet ditt, og deretter legge til Google Tag Manager-koden på nettstedet ditt.

Opprett en konto og beholder i Google Tag Manger

1. Trykk på "Create Account"

2. Fyll inn bedriftsnavn, land, beholdernavn og hvilken type plattform du bruker. Så trykk på "Create". Etter dette må du godta GTMs service agreement.

Legg kodebitene fra Google Tag Manger på nettstedet

3. Kopier disse to kodesnuttene ved å trykke på den markerte knappen og legg den øverste koden i <head> på nettstedet, og den nederste koden etter <body>.

Etter dette kan du legge til og administrere tagger gjennom Google Tag Manager-grensesnittet, uten måtte å rote inne i koden på nettstedet.

5 tips til bruk av Google Tag Manager

1. Bruk én enkelt beholder for nettstedet eller appen din 

Det er oftest lurt og kun bruke én enkelt beholder for nettstedet ditt, i stedet for å opprette flere. Dette kan hjelpe deg med å unngå forvirring og sikre at alle taggene dine er ordentlig organisert og fungerer.

2. Bruk Googles Tag Assistant

Google Tag Assistant Legacy er en gratis utvidelse som kan legges til i Chrome-nettleseren. Denne hjelper deg med å sørge for at Google-taggene dine, som Google Analytics, Google Tag Manager eller Google Ads-konverteringssporingen, er satt opp på riktig måte.

3. Test taggene dine før publisering

Før du publiserer endringene på nettstedet eller appen din, bør du gå over å teste taggene dine for å sikre at de fungerer som de skal. Dette kan du enkelt gjøre ved å bruke forhåndsvisningsmodusen i Google Tag Manager, for så å teste taggene dine på nettstedet ditt.

4. Hold taggene dine organisert

Etter hvert som du legger til flere tagger på nettstedet eller appen din, er det viktig å holde dem organisert slik at du enkelt kan finne og administrere dem. Bruk navnekonvensjoner for å holde taggene dine organiserte og enkle å identifisere.

5. Beskriv endringene når du publiserer

Når du skal publisere endringene i en GTM-beholder, får man mulighet til å gi den nyeste versjonen et navn og en beskrivelse. Det er det lurt å gi den nyeste versjonen et beskrivende navn knyttet til hvilke endringer som har blitt gjort. Da blir det enklere å feilsøke eller gjenopprette tidligere versjoner av beholderen, spesielt hvis det har gått lang tid fra du har vært inne i kontoen.

Kan vi være en bra match?